Ensimmäinen Elitloppettini…
…olin silloin yksitoistavuotias poika. Kiinnostus raveihin tulee jo kotoa. Isä Kyösti ja äiti Anja ottivat minut mukaansa 1100km pitkälle automatkalle Tukholmaan. Vahvin muisto reissusta on, että oli tosi lämmintä. Siihen aikaan autoissa ei ollut ilmaistointia ja niin matkaa tehtiin hikisissä olosuhteissa. Muistan myös, että kävimme Olle Goopin tallilla, joka silloin oli Rättvikissä. Jo pienenä käsitin, että hän oli yksi Ruotsin suurimmista treenareista ja vierailu hänen tallillaan oli jännittävä kokemus. Tukholmassa yövyimme isän veljen Konstun kotona, kuten aina kun vierailimme Tukholmassa. Itse kilpailuista en muista juuri muuta kuin, että siellä oli paljon väkeä ja ranskalainen Tidalium Pelo voitti finaalin.

Mieleenpainunut vuosi

Olen käynyt Elitloppetissa monia kertoja ja kaikista on omat tarinansa, mutta vuoden 1978 muistan erityisen hyvin. Silloinkin voitto meni ranskalaiselle, Hadol du Vivierille. Lähdin serkkuni Kimmon kanssa jännittävälle seikkailulle. Olimme jo pitkään säästäneet rahaa Solvallan matkaa varten. Pääasia oli tietenkin Elitloppet, mutta myöskin käynti kengittäjien Mekassa – Hådensilla.
Ostimme hevosenkenkiä ja muita hyödyllisiä kengitystarvikkeita. Tämän teimme lauantai-iltapäivällä, jotta emme tuhlaisi rahojamme mihinkään muuhun. Suurin osa rahoistamme meni Hådensille ja loput rahoista, joita ei tosiaankaan ollut paljoa, päätimme sijoittaa hyvin valittuun voittajapeliin. Seurasimme lämmitykset ja luimme vihjelehdet. Päätimme sijoittaa hevoseen, jota treenasi ja ajoi suuri idolimme Sören Nordin. Sören oli suosikki Active Bowlerilla. Valjakon kerroin oli tässä kolmevuotiskilpailussa siinä kahden nurkilla. Sören pääsi varhaisessa vaiheessa keulille ja me seurasimme innolla kuinka rahamme olivat tuplaantumassa, mutta loppusuoralla pääsi toinen kilpailija rinnalle ja Active Bowler hävisi maalikuvalla. Olimme menettäneet kaikki rahamme, mutta onneksi laivaliput Suomeen olivat jo maksetut.

Aamupala puiston penkillä

Lähdimme laivalla Helsinkiin mahat kurnien ja muistan kunka nälkäisiä olimme kun nousuimme laivasta. Onneksi serkullani Kimmolla oli vähän rahaa pankkitilillä. Hän nosti kaikki rahansa, kolme Suomen markkaa, pankin pääkonttorista Helsingissä. Rahat riittivät ranskanleipään ja limsapulloon. Istuimme puiston penkille syömään ja se oli parhaita aamupaloja, mitä olen koskaan nauttinut… Mutta ongelmat eivät vielä olleet ohi. Olimme käyttäneet kaikki rahamme ja matkaa kotiin Tornioon oli vielä pitkästi jäljellä.
Onnistuimme menemään Vermoon, jossa tapasimme ystävämme Pekka Yli-Houhalan. Hän oli menossa töihin Tuomo Mäkelän tallille Kiikkaan. Kiikka oli kaukana kotoa, mutta kuitenkin oikealla suunalla. Pääsimme Pekan kyydissä Kiikkaan ja koko ajan olimme raahanneet raskaita ostoksiamme mukanamme.

Pitkä kotimatka

Pääsimme Tuomo Mäkelälle viikoksi tallirengeiksi, ruokaa ja majoitusta vastaan. Viikko kului ja lauantaina matkasimme hevosautossa Forssaan raveihin. Siellä oli torniolaisia, joilta saimme kyydin kotiin. Kotimatka kesti viikon, mutta kotiin lopulta siis päästiin. Kaikki, jotka joskus ovat kantaneet hevosenkenkiä, tietävät että ne alkavat painaa, kun niitä jonkun aikaa on kannellut. Ymmärrätte varmaan, että olimme kuitenkin tyytyväisiä purkaessamme ostoksiamme kotipihallamme.
Mikäli Active Bowler ja Sören Nordin olisivat voittaneet lähtönsä, niin olisimme monelta vaivalta säästyneet. Jälkikäteen ajatellen matkasta jäi kuitenkin mukavat muistot. Tähän loppui minun peli-innostukseni, jota oikeastaan ei koskaan ole ollutkaan. Sören Nordinista puheen ollen, hän vieraili tallillamme Sandemarissa syksyllä. Se oli mukava vierailu, en kuitenkaan hoksannut kertoa tätä juttua hänelle.